بلاگ

فروشگاه اینترنتی چیست و چگونه کار می کند؟

تکنولوژی و زندگی در دنیای آنلاین حالا بیش از آن‌که یک فرصت باشد بخش جدانشدنی زندگی ماست. از ساده‌ترین دلیل که ذخیره‌کردن زمان است بگیریم تا جزیی‌ترین نکات دیگر، ما را وادار به استفاده از تکنولوژی و دنیای دیجیتال می‌کند. طوری که زندگی بدون آن را سخت می‌توانیم تصور کنیم. این تغییر و تحول در سال‌های اخیر با شیوع کرونا با سرعت بیشتری رو به پیشرفت است.

اتفاقاتی ناگهانی مانند کرونا سبک زندگی ما را طوری تغییر دادند که باعث شد برای رفع نیازمایمان به فضای آنلاین رو بیاوریم و حالا با کم‌رنگ‌شدن کرونا هم دیگر به رویه‌ی قبلی بازنمی‌گردیم. در واقع می‎توان گفت کرونا یک جهش عظیم در تجارت الکترونیک  ایجاد کرد اما از اثرات مخرب آن هم نمی‎توان چشم‌‎پوشی کرد. با این حال نباید از مزیت‌ها و تغییر خوب سبک زندگی‌مان هم چشم‌پوشی کنیم؛ ما یاد گرفتیم برای رفع نیازهایمان از فضای آنلاین استفاده کنیم و کسب و کارمان را از حالت سنتی به فضای آنلاین سوق دهیم و درگیر توسعه شویم.

 

خرید آنلاین یعنی چه؟

اما تجربه ما از اولین خرید آنلاین‌‌مان چطور بود؟ عمر فروشگاه اینترنتی به حدود بیست و پنج سال می‌رسد. اولین فروشگاه اینترنتی جهان در سال ۱۹۹۴ با نام نت مارکت (netmarket) ایجاد شد که اولین تراکنش امن آنلاین را انجام داد و توسط کارآفرین بیست و یک ساله‌ای با نام دن کان شروع به کار کرد. بعد از آن در سال ۱۹۹۵، آمازون و سپس eBAY سایت فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی کردند. خرید آنلاین روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا کرده و در دوران کرونا به یکی از راهکارهای تامین نیازها همراه با کاهش رفت‌وآمد در سطح خیابان‌ها شده است.

 

 

 

 

 

 

مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی

  • ماندن در خانه
  • خرید با آرامش کامل و بررسی نکات فنی کالا
  • دریافت کالا در زمان کوتاه
  • صرفه‌جویی در زمان
  • استفاده از پشتیبانی آنلاین در هر لحظه
  • خرید کردن بدون در نظر گرفتن مسافت‌ها
  • خرید در هر ساعت از شبانه روز و حتی روزهای تعطیل
  • تنوع محصولات
  • حفظ حریم شخصی
  • امکان مرجوع‌کردن کالا
  • امکان ارسال هدیه

بدون شک در هر کاری ممکن است معایبی بر سر راه وجود داشته باشد. از معایبی که برای فروش اینترنتی در فروشگاه های اینترنتی می‌توان نام برد، عدم اعتماد کاربران برای پرداخت آنلاین است. خوشبختانه این امر با توجه به شناخت بیشتر کاربران از فضای مجازی در حال بهبود است. همچنین نظارت مراجع قضایی بر روی این فضا سبب شده است تا اعتماد کاربران بیشتر شود. از جمله اقداماتی که صاحبان فروشگاه‎های اینترنتی برای جلب اعتماد مشتریان می‎توانند انجام دهند، گرفتن نماد اعتماد الکترونیک است.

چه کارهایی در طراحی فروشگاه اینترنتی باید انجام داد؟

  • گرافیک و زیبایی فروشگاه اینترنتی

فروشگاه آنلاین باید یک هویت بصری مناسب شامل لوگو، رنگ سازمانی و نام دامنه مرتبط با فعالیت خود داشته باشد.

  • معرفی خود

ایجاد حس اعتماد و امنیت در کاربران مهم‎ترین و سخت‎ترین قسمت کار فروشگاه آنلاین هست. با قرار دادن اطلاعات مناسب در قسمت «درباره ما»، «قوانین و مقررات»، «تماس با ما» خودتان را معرفی کنید. این کار باعث شناخت بهتر شما و جلب اعتماد کاربران می‎‌شود.

  • معرفی محصول

سعی کنید اطلاعات دقیقی از محصولاتی که ارائه می‎دهید در توضیحات محصول قرار دهید.

این اطلاعات می‎تواند شامل نام محصول، توضیح و ویژگی‎های محصول، عکس و فیلم مناسب درصورت نیاز باشد.

  • بلاگ فروشگاه

ساخت بلاگ با محتوای مفید ارزش کار شما را بالا می‎برد و علاوه بر بهینه‎سازی فروشگاه خود، اطلاعات و محتوای کاربردی در اختیار کاربران خود قرار می‎دهید.

  • بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجو (سئو)

می‎توان با کمکssl  و توضیحات متا در بلاگ، توضیحات محصول … باعث بالا رفتن رتبه در موتورهای جست‎وجو شد. همچنین باید سعی کنید در تولید محتوا از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید.

  • شبکه‌های اجتماعی

امروزه کاربران وقت زیادی را در این شبکه‎ها سپری می‎کنند. شما می‎توانید با اشتراک‎گذاری محصولات و محتوای خود آنها را جذب کنید.

  • تبلیغات و بازاریابی اینترنتی

امروزه تبلیغات اینترنتی یکی از راه‎های موثر بازاریابی برای هر برندی هست. بازاریابی ایمیلی، تبلیغات کلیکی، تبلیغات بنری… از جمله روش‎های مناسب است.

چرا فروشگاه اینترنتی برای صاحبان محصول ضروری است؟

 

  • به صرفه بودن تبلیغات اینترنتی و افزایش فروش از طریق اینترنت نسبت به تبلیغات محیطی.
  • خدمت‌رسانی ۲۴ ساعته فروشگاه آنلاین
  • کمک به افزایش شناخت و برندسازی
  • فروش راحت بعضی از محصولات به‎صورت آنلاین
  • مشتری‎ها فقط محدود به شهر و استان خاص نیستند و این یعنی افزایش فروش

گاهی وقت‌ها نمی‌توان از تغییرات و تحولات موجود در جامعه فرار کرد. اگر در پی قدرت بخشیدن به کسب‌وکارتان هستید و تلاش می‌کنید فروش آنلاین خود را افزایش دهید باید روی فروش کالاها و خدمات خود در بستر اینترنت به طور جدی فکر کنید. در این مسیر توجه به نیاز مخاطب بسیار قابل اهمیت هست.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *