بلاگ

چطور با سرمایه‌ی کم کسب و کار خودمان را راه بیندازیم؟

کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که نخواهد یا نخواسته باشد کسب و کاری مخصوص خودش داشته باشد؛ همه‌ی ما حداقل یک‌بار دلمان خواسته علایق‌مان را دنبال کنیم، از زندگی کارمندی خارج شویم، مدیر خودمان باشیم و کسب و کار خودمان را راه بیندازیم اما کمبود سرمایه به‌عنوان مهم‌ترین عامل شروع، مانع‌مان شده و بیخیالش شده‌ایم؛ اما واقعا همه‌ی کسانی که کسب و کار خودشان را راه انداخته‌اند، سرمایه زیادی داشته‌اند؟ نمی‌شود بدون سرمایه‌ی کم کاری را شروع کرد و در مسیر پیشرفت قرار گرفت؟

«فقط شروع کن»؛ آیا این گزاره درست است؟

همه به ما می‌گویند هر هدفی داری باید شروع کنی؛ اما این شروع‌کردن از کجا و چطور رقم می‌خورد؟ قبل از شروع هر کسب و کاری باید اطلاعات اولیه را به‌دست بیاوریم و با چالش‌های احتمالی آن آشنا شویم. نمی‌شود صرفا فقط با استناد به هدف و علاقه‌ای که داریم بدون هیچ اطلاعاتی شروع کنیم و توقع پیشرفت داشته باشیم.

بنابراین بهترین اقدام این است که با آگاهی و اطلاعات کامل سراغ کسب و کار مورد علاقه‌مان برویم. در این میان اما ترس از شکست مانع بعدی ما می‌شود؛ اگر سرمایه‌ام به باد برود چه؟ اگر نتوانم موفق شم؟ و هزاران اگر دیگر که تمام تلاششان متوقف‌کردن ماست.

اما چه‌کار کنیم که با کم‌ترین ریسک و سرمایه به بهترین جواب برسیم؟

  • بررسی نیاز بازار
  • تعیین هدف
  • ترسیم آینده شغلی
  • بررسی چالش‌ها و پیدا کردن راه‌حل
  • یافتن راهکارهایی برای کاهش هزینه‌ها
  • با کمترین امکانات شروع کردن
  • مطالعه و یادگیری مداوم

اگر شما می‌خواهید کسب و کاری را شروع کنید که در آینده برای شما درآمد خوبی داشته باشد، انجام این‌کارها می‌تواند به شما کمک کند بهتر تصمیم بگیرید و به هدف نزدیک‌تر باشید.

سرمایه مورد نیاز برای کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی یکی از انواع روش‌های کسب درآمد است که برای شروع نیاز به هزینه و سرمایه زیادی ندارد اما تجربه حرف اول را می‌زند. به عنوان مثال شما سرمایه کمی دارید اما به اندازه‌ای نیست که بخواهید یک مغازه کوچک لباس‌فروشی راه‌اندازی کنید؛ اما با هزینه بسیار کم می‌توانید یک فروشگاه آنلاین داشته باشید.

هزینه راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی بسیار کمتر از راه‌اندازی یک کسب و کار در محیط فیزیکی است. حتی شما هزینه‌های جانبی مثل مکان، لوازم دفتری و… را ندارید.  با این‌حال هما‌نطور که راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی ارزان است اما تجربه‌ای که باید به‌دست بیاورید ارزان نیست!

افراد زیادی در حوزه کسب و کارهای آنلاین هستند که بعد از چند سال فعالیت، شکست و کسب تجربه توانستند به موفقیت برسند. همه‌جا گفته می‌شود کسب و کار اینترنتی یعنی درآمد میلیونی اما هیچکس درباره فشارها، سختی‌ها، موانع دولتی و چالش‌های این کسب و کار توضیح نمی‌دهد.

در واقع قسمت قشنگ ماجرا را نشان می‌دهند! کسب و کار اینترنتی در کشورمان با تمام سختی‌هایی که دارد همچنان در حال شکل‌گیری و توسعه است و فرصت بسیار خوبی برای تمام افراد است.

فروشگاه اینترنتی چیست و چگونه کار می کند؟

چه کسب و کاری برای من مناسب است؟

اگر می‌خواهید بدانید که کاری برای شما مناسب است، دنبال این نباشید که دیگران چه کار می‌کنند که درآمد دارند، به خودتان فکر کنید، شرایط زندگی، علایق، تجربه‌هایی که دارید، کارهایی که می‌توانید انجام دهید، افرادی که در اطراف شما هستند، محل زندگی و شرایط بسیاری را بررسی کنید. بدون شناخت کافی از شما، شرایط زندگی که دارید، توانایی‌ها و… هیچکس نمی‌تواند به شما بگوید چه کاری برای شما مناسب است و می‌توانید درآن موفق شوید.

شما می‌توانید از اینترنت برای پیدا کردن شغل‌های مختلف استفاده کنید اما نباید شغلی که مناسب خودتان است را اینترنت مشخص کند! ایده‌های شغلی بسیاری وجود دارد اما دلیل نمی‌شود که برای شما هم مناسب باشد. شما هر کار، هدف یا شغلی را انتخاب کنید، در مسیر رسیدن به موفقیت قطعاً با چالش‌هایی روبرو خواهید شد. پس سعی کنید با تمام وجدتان تصمیم بگیرید، به‌دنبال علاقه خودتان بروید. اگر به کارتان علاقه‌مند باشید، می‌توانید از چالش‌های پیشه‌رو به‌سلامت عبور کنید و گذرعمر خود را حس نمی‌کنید.

بدون سرمایه چطور کسب و کارم را راه بیندازم؟

افراد زیادی هستند که می‌خواهند سرمایه خودشان را در اختیار افراد کاربلد قرار دهند. اگر سرمایه‌ای ندارید اما تجربه دارید باید به افرادی که می‌شناسید پیشنهاد دهید تا سرمایه اولیه را در اختیار شما قرار دهند. باور کنید اگر تجربه و مهارت کافی داشته باشید، افراد زیادی به شما اعتماد می‌کنند. حتی ممکن است شما بصورت تیمی کاری را شروع کنید که فقط به مهارت شما نیاز داشته باشند!

وقتی هیچ سرمایه‌ای نداشته باشید باید برای مدتی در کسب و کار دیگران فعالیت کنید تا بتوانید درآمدی داشته باشید. احتمالاً شما هم افرادی را دیده‌اید که از کارگری شروع کرده‌اند و بعد گذشت چند سال کسب تجربه، خودشان کسب و کاری راه‌اندازی کردند. باید حواستان به زمان باشد اما عجله نداشته باشید! کسب تجربه زمان نیاز دارد و هرجایی به افراد بی‌تجربه فرصت نمی‌دهند! خودتان هم در آینده اگر قرار باشد کسب و کار خودتان را داشته باشید، بدون تجربه محکوم به شکست هستید.

اگر سرمایه ندارید برای به دست آوردن سرمایه اولیه برای دیگران فعالیت کنید، به عنوان مثال اگر فروشنده قابلی هستید، می‌توانید درباره یک محصول اطلاعات خوبی بدست بیاورید و بعد به فروشگاه‌های شهر خودتان سر بزنید و پیشنهاد دهید که بازاریابی محصولشان را انجام دهید و پورسانت بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *